It's a bird! - Pulyka
2010. december 30. írta: charliefirpo1

It's a bird! - Pulyka

Kicsit megkésve, de ezt meg akartam írni hátha jó lesz jövőre is. Karácsony első napján vacsorára terveztem be a pulykát, amit két nappal előtte sikerült a piacon vennem. A családban még sose volt egészben pulykasütés, de mivel a csapból is ez folyt gondoltam kipróbálom. Nem egy rövid mutatvány, de végülis jól el lehet beszélgetni, szöszölni miközben sül a madár.

 
Kellbele:
 
Fűszervaj
250 g vaj
1 kis csokor zsálya levelei, felaprítva
1 kis csokor petrezselyem levelei, felaprítva
1 kis csokor kakukkfű levelei, felaprítva
1 citrom reszelt héja
 
Pulyka
Fél narancs
Fél citrom
Fél gerezd fokhagyma (keresztben félbe vágva, hámozatlanul)
Olívaolaj
1 csokor zsálya
1 csokor kakukkfű
2-3 rozmaringág
Szeletelt baconszalonna
Frissen őrölt fekete bors
Durva szemű tengeri só
1-2 dl víz vagy száraz fehérbor
 
Sült zöldségek
2 répa, megpucolva, nagyobb darabokra vágva
2 paszternák, megpucolva, nagyobb darabokra vágva
3 csicsóka, megpucolva, egészben
6 kisebb szem burgonya, megpucolva, egészben
3 kis cékla, megpucolva, egészben
Egy teáskanálnyi egész köménymag
 
Mártás
Két evőkanálnyi pecsenyezsír
Egy lapos evőkanálnyi liszt
2 dl tyúkhúsleves alaplé
Egy dl száraz vörösbor
 
Áfonyamártás
Két evőkanálnyi barnacukor
1 csillagánizs
15 dkg vörösáfonya
Fél citrom leve
Fél narancs leve
1,5 dl vörösbor
1,5 dl víz
Csipetnyi tengeri só
Csipetnyi durvára őrölt fekete bors
2 kakukkfűág levelei felaprítva
 
Pulyka
7 órával a sütés előtt annyi vízbe tettem a pulykát ami épp ellepte, majd hűvös helyen hagytam ázni (hűtőszekrény zöldségtartó rekesze pont megfelelt mivel erkélyem nincs).
Elkészítettem a fűszervajat egy nagyobb tálban. A friss zöldfűszereket apróra vágtam, összenyomkodtam 250 g vajjal (kézzel) és 1 citrom reszelt héjával.
A pulyka bőrét a mell felett a nyakától indulva kézzel óvatosan felfeszegettem. Egy-egy nagy gombócnyi vajat raktam a bőr alá mindkét oldalon majd kívülről elsimítottam. Ha esetleg nem sikerül a bőrt teljesen felszedni akkor a combok irányából is el lehet kezdeni feszegetni ameddig nem sikerül az egészet fellazítani.
A hasüregbe sót, borsot szórtam (sokat), majd belehelyeztem a zöldfűszer csokrot (zsálya, rozmaring, kakukkfű összekötve spárgával), citromot, narancsot, fokhagymát. A pulyka külső részét bedörzsöltem a maradék vajjal, megszórtam gazdagon sóval, borssal. Végül egy nagy löket olívaolajat locsoltam rá, a lábakat összekötöttem spárgával, a mellre 7-8 szelet baconszalonnát fektettem. 220 fokra előmelegített sütőben pirítottam ameddig a bőre nem kezdett aranybarna színűvé válni. A hőmérsékletet 180 fokra mérsékeltem, meglocsoltam az alatta összegyűlt lével, egy kis fehérbort öntöttem még alá, befedtem alufóliával majd visszatoltam a sütőbe. Innentől kb. 4 órát sütöttem, háromnegyed óránként meglocsolva a sütés közben összegyűlt lével. Akkor jó ha a comb vastagabb részébe, mellbe könnyen beleszalad a hústű, vagy ha a mellet megszúrva áttetsző húslé folyik ki belőle, vagy ami az én esetemben történt: a megsült állapotot jelző a mellbe „gyárilag” elhelyezett apró kis piros gomb ki nem ugrik J
A végén feljebbvettem a hőmérsékletet (220 fokra), levettem az alufóliát, rátettem a hőlégkeverést és 15 perc alatt ropogósra pirítottam.
Vágódeszkára tettem a húst, alufólia alatt 20 percig pihentettem.
 
Zöldségek
Közben a zöldségeket feldaraboltam. A céklát kb. 1-1,5 órát főztem sós, köménymagos vízben (ha könnyen beleszalad a hústű akkor megfőtt). Mikor megfőtt jól lemostam, majd a többi zöldséggel együtt a pulyka mellé tettem. (kb. 3 órája sült ekkor a pulyka). Eredetileg meg akartam őket mindenfajta zöldfűszerrel, ecettel, olajjal szórni, de a pecsenyelének olyan íze volt hogy gondoltam ennyi pont elég lesz fűszerezésnek.
A pulykát kivettem a tálból a fentiek szerint, a pecsenyelé nagy részét leöntöttem majd a zöldségeket visszatettem a 220 fokos sütőbe és ameddig a madár „pihent” ropogósra sütöttem ezeket is hőlégkeveréssel.
 
Áfonyamártás
Kis lábasban közepes lángon felolvasztottam a cukrot (1 dl vizet tettem alá). Beledobtam a csillagánizst fél percre, majd hozzáadtam az áfonyát, 1,5 dl vörösbort, 1,5 dl vizet és fél órán keresztül gyakran átkavarva kis lángon főztem. A végén hozzáadtam a narancs és citromlevet, kakukkfűleveleket, csipet sót és borsot majd közepes lángon a kellő töménységűre sűrítettem (ezt ki hogyan szereti, folyósan vagy inkább ragadósan). Ha túl sűrű vagy édes lenne, kis vizet vagy bort lehet még hozzáadni. Az áfonya akkor jó, ha a szemek tetejükön szétrepedtek, de még egyben vannak.
 

 

Mártás

Két evőkanálnyi pecsenyelén egy evőkanálnyi lisztet pirítottam, felöntöttem vörösborral, tyúkhúsleveslével, 5 perc alatt közepes lángon besűrítettem.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fast-food.blog.hu/api/trackback/id/tr362547690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janikahhh (törölt) 2010.12.30. 12:04:56

Ez nem pulyka, nem áfonya, és nem sült! Mert itt nem úgy csinálják.
:D:D:D:D

charliefirpo1 2010.12.30. 13:27:20

mea culpa! el is felejtettem írni a bevezetőben hogy ez egy autentikus bajai szittya pulykarecept amit egy kiskunmajsai sámán oszott meg velem gombázás közben :D
süti beállítások módosítása