Sgombro con Caponata, Sült makréla caponata-val
2010. augusztus 02. írta: charliefirpo1

Sgombro con Caponata, Sült makréla caponata-val

Előszöris minden nagyon jófej barátomnak (hátha olvastok) még egyszer meg szeretném köszönni a 30. születésnapomra szervezett agymenést, illetve az ajándékot külön! Merthogy a hobbimhoz igazodva Giorgio Locatelli Ízek Itáliája-t kaptam, amit ha meg kellett volna vennem olyan lett volna mintha egyszerre három fogamat húzzák ki érzéstelenítés nélkül. Kurvadrágva, viszont a legjobb szakács (gasztro) könyvek egyike. Meg is kaptam hogy ezt most akkor tessék forgatni, illetve főzni belőle. Hát most az első recept következik lentebb, de előtte még a menüválasztás története röviden.

Halat szerettem volna enni hétvégén mert már rég ettünk. Olivér könyvében van egy elég egyszerű és már ránézésre is finom recept makrélával, köretnek viszont az ajánlott cukkini csíkok helyett valami mást akartam, ami passzol még esetleg a tengeri halhoz. Locatellit olvasgatva találtam rá a Caponata-ra, ami egy szicíliai eredetű zöldséges köret és a különféle hozzávalók kombinációja már elsőre megfogott. Minden összetevőről a nyár és a mediterrán vidék jut az ember eszébe, ráadásul szeretem is mindegyiket. Lehet magában is enni, mert sok zöldséggel kiadós menü lehet, emellett viszont különféle halakhoz is ajánlja.
Makrélát meg eddig nem ettem még csak konzerv kivitelben, viszont már jó párszor nézegettem a Fővám téren a halasnál a friss darabokat aminek az ára sem olyan vészes. Így lett végül a szombati estebédünk ez az étel.  
 
 
Kellbele (4 főre):
 
Caponata:
 
2 közepes méretű padlizsán, kimagozva, 2 cm-es kockákra vágva,
2 cukkini, 2 cm-es kockákra vágva,
1 fej vöröshagyma, 2 cm-es kockákra vágva,
Fél fej édeskömény, 2 cm-es kockákra vágva,
3 friss fürtös paradicsom, kimagozva, 2 cm-es kockákra vágva,
3 zellerszár, 2 cm-es kockákra vágva,
100 ml olívaolaj,
5 evőkanál vörösborecet,
Fél marék friss bazsalikomlevél,
Egy evőkanálnyi sűrített paradicsom,
25 g fenyőmag,
Pár csipet tengeri só,
Pár csipetnyi, frissen őrölt fekete bors,
Növényi (ét) olaj a bő olajban történő sütéshez.
 
Makréla:
 
4 db 20-25 dkg-os makréla, kibelezve, lefejezve,
4 gerezd fokhagyma, kés lapjával széttörve,
4 rozmaringág,
Durva tengeri só,
Durvára őrölt friss fekete bors,
Olívaolaj,
Két fej citrom.
 
Zenemellé: Buena Vista Social,
Itallmellé:
 
Capontata:
 
A padlizsánt a sütés előtt két órával kimagoztam, felkockáztam, besóztam és tésztaszűrőbe tettem, majd kinyomkodtam a levét. Ez elvileg azért szükséges, hogy a padlizsánnak elvegye az enyhén kesernyés ízét. Eddig nem sokat szőröztem vele, most volt időm, gondoltam kipróbálom. A sütés előtt minden más hozzávalót a fentiek szerint összedaraboltam, majd egy wokot 1/3 részig felöntöttem étolajjal és felhevítettem. Kenyérdarabbal elvégeztem a „hőmérséklet próbát” – ha 10-15 mp alatt megpirul a kenyér akkor elég meleg – és elkezdtem kisütni a zöldségeket. Először a zellert, arany barnára, azaz kb. két perc alatt gyakran átforgatva, majd papírszalvétára szedtem. Aztán szépen sorban az édesköményt, padlizsánt, cukkínit. Közben egy tálba dobáltam a felkockázott vöröshagymát és meglocsoltam vörösborecettel hogy kicsit elvegye az erejét. Mikor minden zöldség megsült, a tálba kevertem őket a paradicsomokkal, bazsalikommal (rátépkedve), fenyőmaggal, olívaolajjal, paradicsomsűrítménnyel. Pár csipet sót és fekete borsot szórtam rá, jól összeforgattam és befedtem fóliával, hogy az ízek összeérjenek. Cukrot is kellene tenni bele elvileg, de a sűrített paradicsom (amit mindig használok, a Tesco-ban kapható) elég édes így ezt elhagytam. Szobahőmérsékleten kell pihentetni 1-2 órát.
 
Makréla:
 
A halakat sikerült a piacon kibeleztetnem, úgyhogy már csak egykét nyitott kérdés maradt. Pl. hogy van-e a makrélának pikkelye. Hát nincs, vagy ha van én nem találtam – kés neméles oldalával a farkától a feje irányában párszor megkapargattam és semmi -. A feje környékén volt még pár komponens, és mivel véletlen se akartam hogy valami rosszízű kerüljön bele így inkább a melluszony felett levágtam, majd a két melluszonyt is. Végül hüvelykujjnyi távolságban bevagdostam még a szeleteket. Átmostam, besóztam, borsoztam minden oldalukat, a hasüregbe a széttört fokhagymákat helyeztem egy-egy szál rozmaringág kíséretében és meglocsoltam olívaolajjal. A grillserpenyőt forróra hevítettem (kb. 4 percig nagy lángon), majd mérsékeltem a tüzet alatta és a halak minden oldalát 3-3 perc alatt aranybarnára sütöttem. A végén még a hátára állítottam a húsokat hogy az a rész is átsüljön kicsit. Eddig amennyit küzdöttem a marhahússal, ez annyira jól sikerült. A bőre ropogósra, barnára sült, a hús teljesen át, omlósra. Lehet hogy a halsütés könnyebb mindenesetre ez igenigen jó lett. A végén egy fél citrom levét facsartam még a halakra.

A bejegyzés trackback címe:

https://fast-food.blog.hu/api/trackback/id/tr262194437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása