Kiskarácsony - előétel: tiszai halászlé
2010. december 25. írta: charliefirpo1

Kiskarácsony - előétel: tiszai halászlé

Idén hagyományosabb vizekre akartam szenteste evezni a tavalyi sütőtökös, lazacos kaland után. Többé-kevésbé sikerült is, legalábbis az első fogással.

Halászlét már régóta akartam főzni, csak eddig valahogy nem akaródzott mert az alaplét is én akartam csinálni. Később a harcsapaprikásnál a boltokban kapható halászlé sűrítmény (nem halászlékocka!) annyira bejött hogy ezen törekvésemet feladtam. Teljesen jó halízű lét kapunk, és a halapróléktól nem fog napokig bűzleni a lakás sem.
Szóval 2010, szenteste, első fogás:
 
Kellbele (6 főre):
 
10 dkg kolozsvári szalonna, apró kockákra vágva
2 fej vöröshagyma, felaprítva
2 gerezd fokhagyma, felaprítva
2 tv paprika, felkockázva
8 szem koktélparadicsom (félbe vágva), vagy két nagy fürtös felkockázva
1 teáskanál szárított majoranna
1 evőkanál édes nemes paprika
1 pohár fehérbor
Fél hegyes erős paprika (egy negyed a halászlébe egyben, egy negyed meg apró kockákra vágva díszítésnek)
2x200 g fagyasztott halászlé sűrítmény vagy 1,5 hal alaplé
1,2 liter víz
6 ponyszelet
30 dkg haltej
Tengeri só
Frissen őrölt fekete bors
Olívaolaj
 
Mellé-rá
Négy evőkanál tejföl
1 kaporág levelei, felaprítva
6 szelet kenyér
 
Italmellé: Wunderlich - Olaszrizling
 
Nagy fazékban két evőkanálnyi olívaolajon, kis láng felett zsírjára pirítottam a kolozsvári szalonnát, majd kiszedtem a szalonnadarabokat és félre tettem (egyelőre csak az ízére van szükség, a szalonna meg díszítéshez jó).
A hagymát, fokhagymát 10 percig közepes lángon folyamatosan keverve megpirítottam, 1 perccel a vége előtt rászórtam a majorannát (lehet hozzáadni kis olívaolajat ha kevésnek bizonyul és nagyon sülne). Felöntöttem 1 pohár fehérborral és teljesen elforraltam. Hozzáadtam a paradicsomot és nagy láng felett még egy percig sütöttem majd levettem a tűzről. Hozzákevertem az édes-nemes paprikát, visszatettem a gázra, hozzáadtam két doboz felolvasztott halászlésűrítményt 1,2 liter forró vízzel. Megszórtam hat-nyolc csipet tengeri sóval, fekete borssal, beledobtam a negyed hegyes-erős paprikát és felforraltam. „Takarékra” vettem a gázt, 1,5 óráig fedő alatt gyöngyöztetve főztem.
Szitán átpaszíroztam az egészet, majd visszaöntöttem a lábasba. Hozzáadtam a megmosott pontyszeleteket, haltejet, kis láng felett 10 percig főztem. Kivettem a halakat és amennyire lehetett kiszálkáztam. Ezt anyu mondta hogy jobban járok ha most csinálom. A hal felületén végighúztam az ujjam és ahol megakad ott van szálka. Az előfőzésnek köszönhetően könnyen kijön és a nagyját meg is lehet találni. Így nem kell annyit pöcsölni sem később evés közben. Óvatosan visszatettem a húsokat és még 5 percig rotyogtattam.
Egy mélyebb edényben közben elkevertem a tejfölt a felaprított kaporlevelekkel, átmelegítettem egy kis serpenyőben a szalonnát, a maradék hegyes erős paprikát apró kockákra vágtam.
Tányérra szedtem egy-egy halszeletet, rá a levest, rá a kapros tejfölt, szalonnadarabokat, mellé meg egy szelet olívaolajon pirított kenyeret.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://fast-food.blog.hu/api/trackback/id/tr602538006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ronin2010 2010.12.25. 11:38:33

A gond csak az, hogy ez nem halászlé, hanem valami hosszú lére eresztett zombi /kapor, majoránna/ halpaprikás. Ti. a halászlébe soha, de soha nem pirítok kolozsvári szalonnán hagymát. A fűszerek pedig nem belevalók. Az olívaolaj pedig már csak hab a tortán.

RogerNyul 2010.12.25. 12:08:43

Elég érdekes újragondolása a klasszik hallének.

charliefirpo1 2010.12.25. 12:39:07

@RogerNyul: nemmondom hogy a klasszik, viszont azt meg biztos nem mondhatom hogy a vécében végezte volna :) A majorannát meg csak úgy lekaptam, hátha működik módon. El nem ba..ta. Boldog Karácsonyt mindenkinek!

hammerhead 2010.12.25. 12:50:00

attól még jó lehet. a tájegységet kéne belőni, pl olasz.

janikahhh (törölt) 2010.12.25. 12:57:36

@Ronin2010: @galagonya: Kispajtások, senkit sem érdekel, hogy TI hogy főzitek a halászlét, ha nem vettétek volna észre, ez a blog nem arról szól, hogy foggal-körömmel reprodukáljuk az őskori recepteket. Ha nem tetszik, lehet csendben maradni, és odébbtolni a biciklit valami hagyományőrző blogra.

szárny 2010.12.25. 13:42:37

@Le lummox ultime: De - kedves kozmopolita kamerádom - ez AKKOR SE HALÁSZLÉ. Hogy a tiszairól már ne is beszéljünk. Ez a méla undorral hagyományőrzőzés meg a "szélirányt" is jól mutatja...

galagonya 2010.12.25. 13:51:07

@Le lummox ultime: "a paprikás krumli legyen paprikás krumpli" Semmi bajom magával a receptel, biztos nagyon finom, de a pontosítás végett NEM HAGYOMÁNYOS, NEM TISZAI, és NEM HALÁSZLÉ!

empatia 13 2010.12.25. 14:15:16

Nacionalista, kozmopolitaként (vagy fordítva), megállapítom, hogy a "halleves, ahogyan én csinálom", akár ízletes is lehet.
A gond az, hogy se nem tiszai, se nem halászlé, mint ahogy,azt mások is említették. Olyan mintha Rost Andreát, hirdetnék, és Koncz Zs. jelenne meg.(mindkettő minőség,csak máshol, máshogy, másban) Egyszerű átverésről van szó!
Mint háziasszonynak, azonban vannak fenntartásaim,ebből csak egyet említenék. Vagy valami gyorsat készít az ember, kicsit ezzel azzal feljavítja, a készen vett sűrítményt,levesport stb. Sokszor egész jó ízű, ez az adalékanyagos kutyulék. Nem tökéletes, de időt spórolhatunk,ami mint tudjuk, idő,( pihenésre családi életre, egyéb munkákra stb).
Máskor megadjuk a módját, és időigényes gasztronómiai remeket állítunk elő.
Az ismertetett recept, mindkét módszer HÁTRÁNYÁT tartalmazza, órákig bibelődök, passzírozok, hogy végül is megegyük a zsíros, sokszor túlsózott bolti szükségképpen adalékanyagos sűrítményt.
(Persze vannak gyors eredeti alapanyagokból készíthető egyszerű ételek is, de most nem ez volt a téma)

janikahhh (törölt) 2010.12.25. 14:16:22

@szárny: @galagonya: Na, halszagértő urak, írja le valaki A halászlé receptjét. Ugyanis HAGYOMÁNYOSAN nincs két család, ahol egyformán főznék... kivétel az ilyen sótlan recepthuszárokat, mint ti, gondolom. Szóval itt így készül, és mint mint mondtam, ha nem tetszik, nem főzitek meg. A többi szöveg meg csak fing a szélben...

charliefirpo1 2010.12.25. 14:26:47

teccik ez a parázs vita. na csak hogy tisztázzunk egykét dolgot. egy szóval se írtam hogy hagyományos a halászé. azt írtam hogy hagyományos lesz a menü, kintebb már másképp szerepelt. tiszai = nincstészta, bajai = vantészta.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.25. 14:41:17

@charliefirpo1: meg lenyegesbb,hogy a tiszait passzirozzak, a dunait nem ez a 2 fo elteres
ezen kivul, hogy milyen hlat hasznalunk el a pontyon kivul
a tobbi elteres nem tul jelentos
az ketsegtelen, hogy a foldallal es a cimmel ellentetben ez nem a hagyomanyos tiszai halaszle
na erre ugrottak itt tobben

galagonya 2010.12.25. 20:04:36

@Le lummox ultime: a bajaiak szerint a halászléhez 5 dolog kell:
-hal (bármilyen meglepő is)
-vöröshagyma
-magyar piros fűszerpaprika (nem chili, meg hasonló huncutságok)
-só
-víz

ami ezen túl van az már nem igazi halászlé.
Nekem nem a receptel volt bajom, biztos finomra sikeredett, hanem a címmel!
süti beállítások módosítása