Marhatokány rozmaringos sült újburgonyával
2010. május 03. írta: charliefirpo1

Marhatokány rozmaringos sült újburgonyával

Ilyet se csináltam még eddig. De mielőtt hozzáláttam gondoltam kicsit körbejárom a témát mert eddig tokányból a legutolsó élményem ha jól emlékszem a volt munkahelyem melletti kifőzde hentestokánya volt. Amit nem csináltak rosszul, viszont a hozzávalókat (vagy a technológiát, nemtudom) úgy sikerült összekombinálniuk hogy ebéd után tíz perccel mindig rajtam volt tőle a cifrafosás. Amúgy tényleg rendben volt így hat év távlatából vissszemlékezve. Nem is tudtam eddig hogy ennyiféle verzió létezik, mondjuk azzal se voltam tisztában hogy ez tulajdonképpen a pörkölt erdélyi megfelelője. Kicsit kutakodtam a neten, megnéztem a wikipediát persze, meg a chili és vanílián és volt egykét érdekes szöveg róla, meg link hozzá. Na ezeket raktam össze, plussz hozzávettem Jamie marharaguját, meg még a zsályát. Ezzel eddig még nem főztem de érdekelt hogy milyen az íze így került bele. Friss majorannát is szerettem volna beletenni de sajnos nem találtam csak szárítottat.

Naszóval az én verzióm, ami nem végleges, de egynek elég jó lett asszem:


Kellbele (6 főre)

1 kg marhafelsál tokányra vágva
2 fej lilahagyma
5 kis fej shalott hagyma
30 dkg csiperke
5 dkg laskagomba
7-8 szál kakukkfű
3 zsályalevél
2 teáskanál szárított majoranna

Frissen őrölt fekete bors
1 friss chilipaprika, kimagozva, vékonyra felszelve
4 szelet baconszalonna vékony csikokra vágva
Frissen őrölt fekete bors
1,5 dl vörösbor
1,5 dl marhahús alaplé
1 evőkanál liszt
Olívaolaj

70 dkg aprószemű újburgonya
3 rozmaringág
1 fej fokhagyma
Olívaolaj
1 ujjnyi darab vaj

Frissen őrölt fekete bors

1 marék snidling apróra vágva
4 dl tejföl

1marék medvehagyma keresztbe félbe vágva, szárai apróra darabolva
1 fej római saláta keresztben félbe vágva, külső levelei leválasztva
Vinaigrette mártás

Italmellé: Wunderliech portugieser, 2009 ( ez lesz a nyár egyik slágere asszem)

A lilahagymát, shalotthagymából 2 fej kivételével mindet apróra vágtam, azt a 2 fejet meg negyedeltem. Kis olívaolajon nagy fazékban kis lángon 10 percig dinszteltem a baconnel, chilivel. 10 perc után hozzáadtam a húst, nagy lángon 4-5 percig pirítottam, hogy nagyjából minden csík színt kapjon. A csiperkéket negyedekre vágtam, a laskát hosszában félbe és kis olívaolajon a wokomban nagy láng felett pár percig sütöttem hogy kicsit megpiruljanak, összeessenek. Aztán  beleforgattam a húsba, majd még 2-3 percig gyakran átkeverve tovább sütöttem. Megszórtam majorannával, jó sok borssal (kb 3 evőkanál biztos volt), 3 csipet sóval az egészet, hozzáadtam a kakukkfű ágakat, felöntöttem vörösborral, marhahús alaplével úgy hogy a húst ellepje. A tokányt alapból úgy szokták főzni ha jól értelmeztem hogy mndig csak egy kis lét tesznek rá de mivel sütőben akartam főzni ezért inkább a klasszikus ragu szerint csináltam. Beledotam a zsályaleveleket, rászórtam 1 evőkanál lisztet és fedővel 190 fokos sütőbe tettem. Egy óra után kivettem, átforgattam, sót és borsot tettem még hozzá (kb. úgy próbáltam itt már fűszerezni hogy elnyerje a végső ízét a szósz) és visszatettem még másfél órára. Kétszer háromszor ránéztem és átkevertem hogy le ne égjen az alja.
Közben egy nagy lábasban vizet forraltam, 9 csipet sót adtam hozzá, megmostam az újkrumplit és 20 perc alatt puhára főztem benne. Leszűrtem, és kivajazott jénaiba tettem.
Megszórtam még sóval, borssal. Szerintem kevés lett rajta a só, meg a végén elfejetettem még szórni rá de a többiek szerint nem volt sótlan. Három rozmaringágat szúrtam a krumplik közé, meg egy fej fokhagymát keresztben félbe vágtam és azt is közé tettem. A végén meglocsoltam olívaolajjal gazdagon.
A ragut másfél óra után kivettem, és gázon kis lángon besűrítettem. A sűtőbe meg közben betettem a krumplit és 220 fokon 10-15 perc alatt hőlégkeveréssel megsütöttem. Időnként átforgattam hogy mindegyik egyenletesen süljön.
Amíg a krumpli sült, illetve a ragu rotyogott a wokomban kis olívaolajat hevítettem és beleszórtam a az apróra vágott medvehagyma szárakat, utána meg rögtön a római saláta és medvehagyma leveleket. Kb 15 másodpercig sütöttem nagy lángon gyakran megforgatva, a végén salátástálba szedtem és meglocsoltam két evőkanál vinaigrette mártással.
Egy nagy bögrében 20 %-os tejfölt elkevertem az apróra vágott snidlinggel, ezt a chili con carne óta használom mer akkor nagyon bejött. Hát röviden ennyi.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://fast-food.blog.hu/api/trackback/id/tr771970463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása