Rakott karfiol
2010. november 02. írta: charliefirpo1

Rakott karfiol

 „A karfiol (Brassica oleracea convar. botrytis var. botrytis) a vadkáposzta (Brassica oleracea) egy termesztett változata. Elsősorban Európában népszerű zöldség, amelynek húsosan megvastagodott fehér virágait lapátszerű zöld levelek veszik körül. Akkor jó minőségű, ha teljesen fehér és rózsái szorosan illeszkednek.

Magas C-vitamin tartalmát (60 mg/100 g) mélyhűtött állapotában is megőrzi. Ásványi sókban is gazdag. Húspótló ételként rántva, vagy darált hússal dúsítva rakott karfiolként, levesnek, előfőzve saláták alkotórésze is lehet, de savanyúságnak eltéve is igen kitűnő.”
 
Van még egy áldásos hatása amit inkább nem részleteznék. Aki szereti tudja mirölvanszó J
De mindegy, nemis az lenne a lényeg, hanem hogy egyik nap csakúgy beugrott. Pedig asszem nem is emlegette senki meg ilyenek. Talán a munkahelyen ültem és eccercsak, dekurvarég ettem már rakottkarfiolt. Úgyhogy a hamburgerezés utánra beterveztem, anyukámat kifagattam (ez egy olyan étel aminél hallgatok azért rá), kicsit belegondoltam még szokás szerint megint eztazt. Hát ez lett belőle:
 
Kellbele (most túltolttam tényleg, ez olyan 6-8 főre elég J
1 fej karfiol, megmosva, rózsáira szedve
1 sárgarépa, felkockázva
1 zellerszár, felkockázva
2 fej vöröshagyma, felaprítva
3 gerezd fokhagyma, felaprítva
1 friss chilipaprika, felaprítva
10 dkg kolozsvári szalonna, felkockázva
10 zsályalevél
3 kakukkfűág levelei
50 dkg darált sertéshús
500 g sűrű, legalább 20 %-os tejföl
200 ml sűrű, legalább 30 %-os tejszín
Két marék reszelt parmezán
1 pohár fehérbor
300 ml tyúkhúsleves alaplé
1 bögre arborio rizs
1 tojás
Frissen őrölt fekete bors
Tengeri só
Vaj
Olívaolaj
Zsemlemorzsa
Csokor petrezselyem, felaprítva
 
Italmellé: Wunderlich Olaszrizling, 2009
Zenemellé: Radiocafé
 
Előszöris lobogó sós vízben előfőztem a karfiolt kb 5 percig. Közben minden mást összevágtam.
Egy magasabb falú serpenyőben két evőkanálnyi olívaolajon közepes lángon 4-5 perc alatt megpirítottam az egyik fej vöröshagymát,rádobtam pár perce a rizst ameddig a szemek ki nem fehéredtek kissé. Felöntöttem annyi húsleveslével amennyi épp ellepte majd. 8 percig főztem, félretettem.
Egy széles serpenyőben szintén kis olívaolajon lassú tűzön zsírjára pirítottam az apróra felkockázott szalonnát, majd hozzáadtam a feldarabolt zöldségeket 5 zsályalevéllel együtt. Közepes lángon gyakran átkeverve pirítottam 12 percig.
Ezt a technikát még a múltkori Locatelli féle bolognai mártásánál lestem el. Megtetszet hogy külön kiemelte a zöldséges alap készítését, hogy tulajdonképpen már itt eldől az étel minősége. Azaz ha jól jött át inkább pirítani kell egész hosszú ideig, vigyázva azért hogy ne égjen meg semmi mert így jobban kijönnek az ízek. Szóval lényeg hogy erre megpróbálok mostanában figyelni, egész fasza lett tegnap is.
12 perc után hozzáadtam a darálthúst (amit már jó félórával főzés előtt kivettem a hűtőből) és még 10 percig pirítottam együtt a zöldségekkel. A végén sózzam, borsoztam, megszórtam kakukkfűvel és felöntöttem egy pohár fehérborral. Megvártam hogy elforrjon teljesen és félretettem ezt is.
Egy nagyobb edényben közben négy evőkanálnyi kivételével elkevertem az összes tejfölt a tejszínnel.
Egy nagy sütőtálat kivajaztam, megszórtam az alját zsemlemorzsával és elkezdtem rakni az egyes rétegeket. Egy réteg karfiolra került egy réteg darálthús, rá egy réteg rizs, majd a tejszínes tejföl, végül reszelt parmezán. Utána kis só, bors, majd a következő réteg. Az utolsóhoz elkevertem a maradék tejfölt egy tojással, és ez került az egész tetejére.
190 fokos előmelegített sütőben sütöttem aranybarnára 45 perc alatt.
Közben kis olívaolajon hirtelen megpirítottam a maradék zsályaleveleket, bontottam még egy decinyi tejfölt amit egy marék felaprított petrezselyemmel kevertem el.
A szeletek tetejére a petrezselymes tejföl került némi olívaolajjal meglocsolva, mellé a pirított zsálya. Hát röviden ennyi.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://fast-food.blog.hu/api/trackback/id/tr602418213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janikahhh (törölt) 2010.11.09. 09:45:39

Énénénénénén! Én tudom mi azaz áldásos +1 hatás :D:D
süti beállítások módosítása