Tökfőzelék sült sertésoldalassal
2010. szeptember 27. írta: charliefirpo1

Tökfőzelék sült sertésoldalassal

 “Laskatök (Cucurbita ficifolia) Magas cukortartalmú főzeléknövény, cukortartalma eléri az 5-6%-ot is. Karotintartalma a spárgatökénél kisebb, de ásványisó-tartalma magas. Csak főzelék készítésre használják, főzés közben olyan szeletekre esik szét, mint amilyenre a tököt gyalulni szokás. Ezért kapta népies nevét: Isten gyalulta tök. Hűvös helyen jól eltartható. Enyhe telű területeken hatalmas répagyökerével áttelel.”

Emlegettem már a borsónál is tökfőzeléket. Legutoljára nem is emlékszem mikor ehettem, de abban egészen biztos vagyok hogy jóanyám tehette még elém. Azt gondolom jól sejtem hogy menzán mindenki találkozott már vele, és az emberek 99 %-a utálja. Pár hete a Kistücsökben vacsoráztunk, ott jutott eszembe ez a tök téma mikor az étlapon észrevettem. Nem kóstoltam meg mivel az ember csak nem úgy megy már el egy "puccos" étterembe hogy ott tökfőzeléket eszik, de az ötletet azért jónak találtam. Majd ha huszadjára megyünk vissza lehet kipróbálom azt is.
A menzás, nagymamás verzió untig ismert, ezért szerettem volna egy kicsit másképp megközelíteni a borsó után ezt is. A zöldborsónál a kukoricakeményítő megtetszett, úgyhogy a sűrítéshez most is ezt használtam. Szerettem volna hogy a „sürűjének” azért tök íze legyen, nem pedig csak valami semleges mártás, ugyanakkor azt sem akartam hogy csak valami tökízű beazonosíthatatlan állagú massza kerüljön a tányérra. Ehhez a bűvös szakácson megjelent bejegyzésnél találtam egy tippet (Mogyorósi Gábor verziójánál talán) amit felhasználtam az én változatomban is.
 
 
Kellbele:
 
70-80 dkg gyalult főzőtök
4 kisebb shalott hagyma, apróra vágva
1 gerezd fokhagyma, apróra vágva
2 csokor friss kapor, szárai apróra vágva
3 szárított babérlevél
3 evőkanálnyi vaj
1 evőkanálnyi olívaolaj
1 dl fehérbor (olaszrizling)
2 dl sertés vagy csirkehús alaplé
1 dl 20 %-os tejföl
1 dl 30 %-os tejszín
1,5 csapott evőkanálnyi kukoricakeményítő
0,5 dl fehérborecet
Frissen őrölt fekete bors
Tengeri só
 
Sült sertésoldalas:
2 db kb. 20 dkg-os sertésbordaszelet, megfőzve
2 gerezd fokhagyma, szétlapítva
1 rozmaringág
1 evőkanálnyi olívaolaj
1 evőkanálnyi vaj
Frissen őrölt fekete bors
Tengeri só
 
Italmellé: Légli Blanc, 2009
Zenemellé: Jurassic 5, Feedback
 
A sertésoldalasból a csirkehúsleves alaplénél leírtak szerint levest főztem, annyi volt a különbség hogy hétvégén sikerült vennem borókobagyogót, így még az is került bele.
Két marék tököt egy nagyobb műanyag dobozba tettem, meglocsoltam fél deci fehérborecettel, megszórtam fél teáskanálnyi sóval, fél teáskanálnyi fekete borssal, lefedtem, összeráztam és félretettem.
Egy nagyobb lábasban egy evőkanálnyi olívaolajon felolvasztottam 3 evőkanálnyi vajat, majd közepes lángon 5 perc alatt folyamatosan kevergetve megpirítottam a shalotthagymát, fokhagymát, kaporszárat, babérlevelet. Hozzáadtam a maradék tököt, összeforgattam és még öt percig pirítottam. Felöntöttem 1 dl fehérborral, besűrítettem. Mikor a bor teljesen elforrt hozzáöntöttem 2 dl sertéshús alaplét, hozzáadtam a kaporlevelek 2/3-át és fedő alatt 10 percig kis lángon pároltam. Egy nagyobb tálba öntöttem (a babérleveleket kivettem) majd botmixerrel alaposan összetörtem. Szitán keresztül belepaszíroztam vissza a lábasba, a maradék pürét mégegyszer áttörtem a mixerrel majd ezt is a lábasba kanalaztam, végül összekevertem. Egy nagyobb edényben elkevertem 1 dl tejszínt 1 dl sűrű tejföllel. Folyamatosan keverve felengedtem annyi lével hogy átmelegedjen. Kis lángon belekevertem a lábasba tejszínes keveréket, fokozatosan hozzáadtam a másfél kanálnyi kukoricakeményítőt (egy kis keményítő, sok kavarás, majd újra). Sóztam, borsoztam és addig melegítettem ameddig a kellő sűrűséget el nem érte. Ez nálam kb. 10 percig tartott, végig kis lángon volt a gáz. Egyfolytában keverni kell, különben a keményítőtől csomós marad, közben ügyelve arra hogy ne forrjon fel. Mikor elkészült hozzáadtam a félretett, fehérborecetben „marinált” tököt, lefedtem és félretettem. A pihentetés alatt a nyers tök is megpuhult, mire tányérra került kb. olyan lett mint az al dente-re főzőtt spagettitészta.
A sertésoldalast bedörzsöltem sóval, borssal. Grillserpenyőben kis olívaolajon pár percig pirítottam a rozmaringot, fokhagymát, vigyázva hogy meg ne égjen. Mikor kezdett volna barnulni a hagyma kivettem a rozmaringgal együtt, közepesre vettem a lángot és megsütöttem az oldalast. Kb. 2-3 perc elég volt neki oldalanként, hisz előtte másfél órán keresztül főztem. Félretettem öt percre pihenni, előtte pár vékony szelet vajat helyeztem a tetejére. Tányérra szedtem a tökfőzeléket, rá a bordát, rácsepegtettem egy kis tökmagolajat, végül megszórtam a maradék kaporral.

A bejegyzés trackback címe:

https://fast-food.blog.hu/api/trackback/id/tr652328265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása