Én ázok, ezek meg csak isznak - Halászlé bográcsban
2012. június 14. írta: charliefirpo1

Szóval aki a múlthét végén itthon tartózkodott, az nagyjából tudja milyen volt az időjárás szombat este.

(idojarasjelentes.network.hu)

Na, mi ilyenkor a legnagyobb kaland?

Hát persze hogy halászlét főzni. Szabadtéren, bográcsban. :)

De ne szaladjunk ennyire előre, mert annyira jól sikerült a dolog, (szerintem) hogy érdemes feltárni a részleteket is.

Az egész úgy kezdődött, hogy idén kitaláltuk hogy pecázni fogunk. Elég gyors elhatározás volt, szinte egyből vettünk  is egy botot Jojóval, meg mindent ami kell hozzá, és máris kint figyeltünk az egyik halastavon itt a közelben.

Zoltán tó a neve, azóta többször is jártunk ott, nem messze Etyektől leledzik. Második nekifutásra már sikerült is fogni valami értelmeset, két potykát, többek között amiket Balázs szépen eltett szebb napokra. Merhogy ez a kettő kevés lett volna bármire is, viszont jött a nagy elhatározás, hogy akkor ugyan kéne főzni majd halászlét, saját fogott halból eccer.

Most, ezen az ominózus hétvégén meg lekavarodtunk a Balatongyörökre, ismét egy laza pecázós hétvégre (most már egyben büszkélkedhetem az Állami horgászengedéllyel is, tisztára mintha hat éves lennék megint :D

Ami azt illeti igen lelkesen álltunk neki a dologhoz, hogy majd most aztán széjjelfogjuk az agyunkat is, aztán összevágjuk azt a hallét, de nagyon.

Szombat reggel hatkor már a mólón figyeltünk, de csak figyeltünk, méghozzá egy jó darabig. Merhogy lofasz nem jött, nemhogy ponty, vagy valami nagyobb darab tökmindegyhogymi.

Egykét keszeg meg kárász azt szevasz. Balázs közben összebarátkozott egy germán kiskölökkel, aki mellettünk később sorra emelte ki a halakat, de szerencsére addigra azért már nekünk is jött ezaz.

Szóval lényeg a lényeg, izzadságszagúra sikerült a dolog.

Viszont, hogy necsak sírjon a szám mindemellett kurvajó pecaidőnk volt. Kis esővel, meg széllel, meg napsütéssel a nemtúl melegben. Meghát azér’ reggel jól is néz ki a Balaton, na.

Közben a lányok lelkesen hordták kifele a reggelit, aztán meg az ebédet, meg persze másfél liter bekevert rozéfröccsöt. Hehe.

Jót mulattunk, annak ellenére hogy ötkilós ponty nem lett. (Azt a germánok fogták ki előző este.)

Nem is tudom, ötre értünk talán haza, de volt vagy hét (?), mire a hagyma megpuhult. Szóval későre sikerült, és közben szépen megjött a vihar eleje is.

Azért mit ne mondjak, vicces esernyővel a bogrács felett állva kavargatni az első saját fogásunkból készült halászlevet.

Közben befutott még Béla meg Sári. Bélánk lett a sommelier, aki ismeri tudja mér, aki meg nem annak annyi hogy Béla tökrészegen is simán megmondja miazamitiszol, annyi pincét végig „kóstolt” már. Tényleg.

Ennek fényében ittunk is mindent ami a kezünk ügyébe került.  Valahol olvastam is a Bajai halászlé elleni legnagyobb érvet, miszerint „nehogymá ne rúgjunk be mire megfő!” :D

Kellbele:

3 kiló frissen fogott ponty, farokúszókat, fejeket vágjuk le, a törzset szeleteljük „patkóra”,

3 kiló frissen fogott apróhal (keszeg, kárász), megtisztítva, nagyobb darabokra vágva,

3 és fél fej vöröshagyma, felaprítva,

2 gerezd fokhagyma, szétlapítva,

30 dkg kolozsvári szalonna, felkockázva,

3 paprika (ha akad több fajta akkor lecsó, bogyiszlói, vegyesen), felkockázva,

3 fürtös paradicsom, felkockázva,

Pár szem koktélparadicsom, félbe vágva,

1-2 szem krumpli, felkockázva,

2,5-3 evőkanál őrölt paprika (minél sötétebb vörös annál jobb),

2 szárított csili paprika,

Tengeri só,

Frissen őrölt fekete bors,

Nagy löket száraz fehérbor,

Víz

Zenemellé: balatoni viharzúgás

Italmellé: Szeremley, Badacsonyi Pinot Noir (ugye, a Béla)

1. A felkockázott szalonnát egy-két evőkanál zsíron vagy olajon enyhén pirítsuk le.

2. Adjuk hozzá a hagymát, kb. 5 perc után tegyük bele a felkockázott paprikát is.

3. Ha a hagymát üvegesre dinszteltük és a paprika is megpuhult kissé, adjuk hozzá a szétlapított fokhagymát, csilit. Hagyjuk sercegni, ameddig meg nem érezzük a fokhagyma illatát is.

4. A bográcsot vegyük le a tűzről, keverjük bele az őrölt paprikát.

5. Tegyük vissza a tűzre, dobjuk bele apróhalakat, fejeket, farkat, paradicsomot, krumplit. Forgassuk jól össze, hogy minden darabot bevonjon a zöldséges alap. Öntsük fel fehérborral, 5-10 percig rotyogtassuk, közben enyhén sózzuk, borsozzuk.

6. Ha kicsit besűrűsödött öntsük fel vízzel, forrástól számított egy órát főzzük (ha a hal szétesett, minden zöldség megpuhult, nagyjából szétfőtt, meg is vagyunk vele).

7. Passzírozzuk le tésztaszűrővel, vagy paradicsompasszírozóval, az így kinyert levet tegyük félre, a visszamaradt masszára már nem lesz szükség (adjuk a macskáknak).

8. A bográcsban kevés zsiradékon pirítsuk le a maradék szalonnát is. Öntsük vissza a levet, forraljuk fel.

9. Óvatosan helyezzük bele a halszeleteket. Főzzük 5-10 percig, pár perc után az ikrát is adjuk még hozzá, fűszerezzük, ha szükséges.(Nézzünk rá a húsra közben, amint szépen kifehéredett, megfőtt a hús vegyük is le egyből).

10. Szedjük tányérra, friss kenyérrel, borral fogyasszuk kedvünkre!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.